Wyrywanie ósemek - moje doświadczenia

Zęby mądrości. Nie takie mądre skoro pchają się wywołując ból i krzywiąc pozostałe. Opowiem Wam jak to wszystko wygląda. Jestem po wyrwaniu trzech ósemek, a jeszcze jedna przede mną 

Od czego się zaczęło? Od bólu zęba (siódemki). Na co dzień dbam o zęby i nie mam z nimi problemów - żadnych ubytków więc zdziwił mnie nagły ból. Bolało tak, że nie mogłam zamknąć buzi. Nazajutrz wybrałam się do dentysty, który trafnie stwierdził, że to naciskająca ósemka. Wykonałam zdjęcie prześwietlające moją szczękę i ukazała się nie jedna, ale cztery wielkie ósemki, które czym prędzej należało wyrwać.

Po co usuwać? Nie każdy musi usuwać ósemki. To sprawa indywidualna. Ja usuwałam dlatego, bo było to pewne, że pokrzywiłyby mi zgryz. Ponadto, zęby mądrości często się psują,  ponieważ są trudno dostępne dla szczoteczki.

Procedury i ceny. Jako, że ból ustąpił, a dentysta stwierdził, że nie musimy się tak bardzo spieszyć, zapisałam się na NFZ. U mojego dentysty trzeba czekać około półtora miesiąca, ponieważ takie są terminy. To duża oszczędność kasy, bo normalnie taki zabieg kosztuje od 350zł wzwyż (zależy od stopnia skomplikowania). Przed zabiegiem uzupełnia się kartę z wywiadem tzn. jakie leki zażywamy, na co chorujemy przewlekle, czy jesteśmy na coś uczuleni itp.

Zabieg. Wszystkie moje ósemki były jeszcze w dziąsłach. Więc po podaniu znieczulenia miejscowego, chirurg nacina dziąsło skalpelem, rozszerza je i wiertłem podwadza zęba. Jeśli siedzi głęboko i ciasno wykorzystuje się jeszcze swojego rodzaju "podwadzak"? i obrusza zęba. Po wyrwaniu rana jest szybko zaszywana, a przychodnię opuszczacie z receptą na antybiotyk i płyn do płukania jamy ustnej.

Ból i opuchlizna. Sam w sobie zabieg nie należy do przyjemnych, ale jest całkowicie do przeżycia, tym bardziej, że jesteście znieczuleni. To właśnie igła znieczulająca była dla mnie najgorsza. Później to już tylko wrażenia dźwiękowe (wiertło) i wizualne (krew). Ale tak jak mówię, to nie jest coś czego należy się bardzo bać. W kilka godzin po zabiegu zaczyna być widać opuchliznę jednego policzka. Kiedy znieczulenie puszcza można czuć ból, jednak nie jest on bardzo dokuczliwy, trwa może 2/3 godziny. Sama nie brałam żadnych leków przeciwbólowych. Osobiście bardzo się w ten dzień śliniłam i nie mogłam jeść twardych rzeczy. Na następny dzień wygląda się niczym chomiczek, albo buldog angielski - jak kto woli. Lepiej wtedy nie wychodzić z domu, bo można dzieci straszyć. W tym wypadku najlepiej sprawdzają się mrożonki. Łagodzą opuchliznę. Po dwóch dniach znowu wygląda się jak człowiek, wówczas jednak wychodzi lekki siniak na szczęce. Zawsze można powiedzieć, że brało się udział w bitce, co nie? Szwy w buzi potrafią być wkurzające, bo smyrają Was wewnątrz policzka. Nosi się je tydzień. Jeśli chodzi jeszcze o kwestię opuchlizny to więcej problemu stwarzają dolne ósemki. Opuchlizna po wyrwaniu górnych nie jest tak widoczna, a i sam zabieg paradoksalnie boli mniej.

Jak jeść? W dniu zabiegu i dzień po ciężko jest jeść cokolwiek twardego. Nie można również pić gorących napoi. Polecam na ten czas żywić się jogurtami, zupami lub czymś naprawdę miękkim. Warto wspomnieć też o tym, że ciężko jest otworzyć szeroko buzię, więc i tak niewiele uda się do niej zmieścić. 

Jak dbać o ranę? Tak jak wspominałam lekarz zalecił mi płukanie rany specjalistycznym płynem. Taki płyn dostępny jest w każdej aptece. Po umyciu zębów (dokładnym ale delikatnym), robi się taką płukankę. Warto też zadbać o to by w okolicy rany i szwów nie zalegały resztki jedzenia. 

Czy trzeba się bać? Zabieg chirurgiczny to zawsze ingerencja w ciało i wywołuje wewnętrzny stres, ale NIE TRZEBA SIĘ BAĆ. Znieczulenie działa cuda. Ból po wyrwaniu jest nieduży i nie trwa długo. Siniaka widać jeden dzień. Nie trzeba się również bać, że wraz z ósemkami stracicie tą "mądrość", którą gwarantują. Nawet jeśli to zawsze możecie poprosić dentystę, aby dał Wam zęba na pamiątkę. W mojej kolekcji brakuje już tylko jednego. "Zbierz je wszystkie!" 😅


Jeśli macie jeszcze jakieś pytania w tej kwestii to służę pomocą w komentarzach :-) Pozdrawiam

Komentarze

  1. Jeszcze nie mam ósemek, więc wszystko przede mną :P

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie było sprawnie i szybko. Nic mnie nie bolało, nic się nie działo, byłam akurat na wizycie kontrolnej, pani coś sprawdzała i nagle poczułam niewielkie jakby ukłucie. Z uśmiechem dentystka powiedziała, że wyrwała ząb. ;)


    Pozdrawiam
    Sara's City

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie przy takim "drobnym" zabiegu to by chyba uśpić musieli.
    Pozdrawiam cieplutko
    My Blog - aleksandraeva.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze nigdy nie miałam takich objawow (tfu tfu) :D
    lipcowaja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja miałam wyrywane czwórki zarówno u góry jak i na dole :(

    OdpowiedzUsuń
  6. ja pozbyłam się całego kompletu 8ek, na szczescie bez wiekszych problemow

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie jedynym problemem w wyrywaniu 8 była całkowicie sparaliżowana twarz przez jeden dzień. Trafiłam na bardzo dobrego stomatologa w http://nclinic.pl/ we Wrocławiu, gdzie wycinali mi ósemki. Bardzo się bałam, bo nie lubię widoku krwi, ale dentysta miał świetne podejście do pacjenta i poczucie humoru, które idealnie do mnie trafiało

    OdpowiedzUsuń
  8. Cenne informacje i wskazówki. Warto o nich pamiętać

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetnie, że wymieniasz się swoimi doświadczeniami, ponieważ można poznać wiele informacji, które będą potrzebne wszystkim osobom, które taki zabieg mają przed sobą. Ja do tego wszystkiego dorzuciłabym jeszcze informacje dostępne na stronie https://apteline.pl/artykuly/bol-zeba-domowe-sposoby-leki-antybiotyki-co-na-bol-zeba Myślę, że każdy z Was jak najbardziej sobie skorzysta.

    OdpowiedzUsuń
  10. Cenne informacje i porady. Usuwanie ósemek nie zawsze jest takie łatwe

    OdpowiedzUsuń
  11. Wszystkie porady i wskazówki zawarte w tym wpisie są jak najbardziej pomocne w przypadku problemów z zębami mądrości

    OdpowiedzUsuń
  12. Od wielu lat korzystam z usług Centrum Stomatologii Dentech www.centrum-stomatologii.pl - świetny dentysta!

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo trafne opisanie wyrywania ósemek. Super teraz mi się wszystko rozjaśniło. Dziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Pomocny artykuł. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  15. Twoje opisy procesu wyrywania ósemek są bardzo szczegółowe, co pomaga w zrozumieniu, czego można się spodziewać podczas zabiegu. Wartościowe wskazówki dotyczące pooperacyjnej opieki są również niezwykle przydatne dla tych, którzy wkrótce mają przejść przez ten proces.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciekawy wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

🚗 Mój pierwszy samochód - Fiat 126p 🚗

Moje zamiłowanie do Muminków

Finlandia śladem Tove Jansson i Muminków - Wioska Muminków, Moomin Cafe, Moomin Shop